Největší mýty o zdravé výživě

Největší mýty o zdravé výživě

Jistě jste se již setkali s tvrzením, že tuky jsou škodlivé nebo že nepotřebujete výživové doplňky, pokud jíte dostatek ovoce. Známe mnoho dalších tvrzení o zdravém stravování, která se nezakládají na pravdě. V dnešním článku vyvrátíme nejčastější mýty o zdravé výživě a vysvětlíme vám, proč jsou špatné. 

Největší mýty o zdravé výživě 1

Foto: Pexels  

Mýtus č. 1: Zdravá výživa – základem je počítání kalorií

Snad nejčastějším mýtem je to, že základem správného stravování je omezení přísunu kalorií. Chcete-li se stravovat skutečně zdravě, musíte si uvědomit, že nejsou kalorie jako kalorie. 

Mnohé potraviny mají negativní vliv na vaše zdraví bez ohledu na počet kalorií. Jiné naopak obsahují vyšší počet kalorií, ale obsahují i množství vitamínů a minerálů. Nemyslete si, že sníst 100 kalorií v podobě fastfoodu a stejný počet kalorií v ovoci, je totéž. Místo řízku si dejte celozrnné těstoviny – zdravá výživa není o kaloriích, ale o druhu jídla.    

Mýtus č. 2: Ve stravě máte dostatek vitamínů 

Mnoho lidí se domnívá, že doplňky stravy jsou pouze marketingový tah. Pravdou však je, že je téměř nemožné získat z přirozené stravy všechny potřebné živiny. Zejména v zimním období může být vaše zdraví ohroženo nedostatkem vitamínů. 

 

Věděli jste, že...

... tepelnou úpravou se z potravin vytrácí vitamín C ? 

 

Zdravá výživa vyžaduje nejen správný jídelníček, ale i pravidelné doplňování důležitých vitamínů a minerálů. Nevyhýbejte se potravinovým doplňkům, které mohou být skvělým pomocníkem na posílení imunity.

Mýtus č. 3: Tuky v jídle jsou nezdravé 

Další rozšířený mýtus, s nímž jste se zřejmě nejednou setkali. Vaše tělo jednoznačně potřebuje přijímat tuky. Ty jsou totiž zdrojem energie a zajišťují i vstřebávání vitamínů. Pokud byste tuky ze své stravy vyloučili, mohly by se objevit například tyto problémy:  

  • zhoršení kvality vlasů, nehtů a kůže
  • narušená produkce základních hormonů
  • nedostatek energie
  • potíže se vstřebáváním vitamínů

Stejně jako je tomu u kalorií, i tuky mohou být zdravé a nezdravé. Řešením není vynechat je z jídelníčku, ale naučit se vybírat si ty, které jsou prospěšné. Jestli vás láká zdravá výživa, recepty obohaťte o jídla z ryb, vajec, semínek nebo ořechů. 


Největší mýty o zdravé výživě 2

Foto: Unsplash

Mýtus č. 4: Po 19. hodině byste neměli jíst

Je sice pravda, že byste neměli jíst minimálně dvě hodiny před spaním, ale nikdo netvrdí, že to má být v 19:00. Pokud budete jíst těsně před spaním, může se stát, že se vám bude špatně usínat, protože tělo bude zpracovávat přijatou potravu. 

 

Náš TIP

Před spaním si dejte bylinkový čaj, vodu s citronem nebo hrst vlašských oříšků. 

 

Ideální je, pokud budete během dne jíst častěji malé porce. Pravidelným pojídáním zabráníte tomu, aby bylo tělo nuceno zpracovat velké porce jídla. Zároveň se vyhnete hladu a následnému přejídání. Lehká druhá večeře složená zejména z bílkovin vám jistě neublíží. Vyzkoušet můžete i chutný kakaový nápoj, který vás zasytí a připraví na lepší spánek.  

Mýtus č. 5: Pravidelný detox pomáhá vašemu tělu

Lidské tělo má neuvěřitelné schopnosti. Jednou ze zázračných schopností vašeho těla je i schopnost detoxikace. Vaše tělo provádí detox nonstop, takže je zbytečné, abyste během jednoho týdne pili pouze zelený čaj nebo ovocné šťávy.

Vašemu tělu pomůže, pokud ho budete podporovat v jeho vlastním detoxikačním procesu. Pijte během dne dostatek tekutin, nejezte nezdravá jídla a zaměřte se na ovoce a zeleninu. Očistu těla podpoříte i užíváním výživových doplňků podporujících detox těla.  

 

O zdravém stravování koluje mnoho mýtů. Dnes jsme vyvrátili 5 nejčastějších, se kterými se můžete setkat. Pokud vás zajímá zdravá výživa, kniha napsaná odborníkem může být lepším zdrojem informací než neověřené internetové rady. Důležité je ovšem poslouchat své vlastní tělo, které vám jistě ukáže, co potřebuje.